Methods for the formation of multiple teams of students applying a multiobjective approach

Authors

Keywords:

formation of multiple teams, multiobjective approach, student teams, software teams

Abstract

Team building is a key factor for projects success, as it is a complex task with multiple aspects. The paper proposes two methods for solving the problem of forming multiple project teams using a multiobjective solution approach. The first method assigns the project managers of all teams and then performs the conformation of each of these teams. The second method conform the complete teams one by one, first assigning the project manager and then the rest of the team. A model that considers, among other aspects: the competences of the persons, the interpersonal relationships between the team members and the psychological characteristics was used. The problem of forming multiple teams of students for a subject is used as a case study. Complete solutions are obtained using the penalty technique for the treatment of restrictions and the algorithms of Multiobjective Stochastic Hill Climbing, Multiobjective Hill Climbing with Restart and MultiobjectiveMulticase Simulated Annealing.

Author Biographies

Ana Lilian Infante-Abreu, Universidad Tecnológica de La Habana José Antonio Echeverría (Cujae)

Graduada de Ingeniería en Informática en 2007, Máster en Informática Aplicada en 2012. Tiene la categoría de Asistente del Departamento de Ingeniería de Software de la Facultad de Ingeniería Informática de la Universidad Tecnológica de La Habana José Antonio Echeverría (Cujae). Sus intereses de investigación están vinculados con el desarrollo y evaluación de competencias y la conformación de equipos, así como con el uso de metaheurísticas.

Margarita André-Ampuero, Universidad Tecnológica de La Habana José Antonio Echeverría (Cujae)

Graduada de Ingeniería en Sistemas Automatizados de Dirección en 1989, Máster en Informática Aplicada en 1999, Doctora en Ciencias Técnicas en 2009. Es Profesora Titular del Departamento de Ingeniería de Software de la Facultad de Ingeniería Informática de la Universidad Tecnológica de La Habana José Antonio Echeverría (Cujae). Sus intereses de investigación están vinculados con la Ingeniería de Software, el desarrollo y evaluación de competencias y la conformación de equipos.

Alejandro Rosete Suárez, Universidad Tecnológica de La Habana José Antonio Echeverría (Cujae)

Graduado de Ingeniería en Sistemas Automatizados de Dirección en 1993, Máster en Informática Aplicada en 1995, Doctor en Ciencias Técnicas en 2000. Es Profesor Titular del Departamento de Inteligencia Artificial e Infraestructura de Sistemas Informáticos de la Facultad de Ingeniería Informática de la Universidad Tecnológica de La Habana José Antonio Echeverría (Cujae). Sus intereses de investigación están vinculados con la Inteligencia Artificial y la Optimización, especialmente usando metaheurísticas.

Yucely López Trujillo, Universidad Tecnológica de La Habana José Antonio Echeverría (Cujae)

 Graduada de Ingeniería en Informática en 2003, Máster en Informática Aplicada en 2006. Tiene la categoría de Profesora Auxiliar del Departamento de Ingeniería de Software de la Facultad de Ingeniería Informática de la Universidad Tecnológica de La Habana José Antonio Echeverría (Cujae). Sus intereses de investigación están vinculados con la Ingeniería de Software, el desarrollo y evaluación de competencias y la conformación de equipos.

Published

2019-12-19

How to Cite

Infante-Abreu, A. L., André-Ampuero, M., Rosete Suárez, A., & López Trujillo, Y. (2019). Methods for the formation of multiple teams of students applying a multiobjective approach. Industrial Engineering (Ingeniería Industrial), 41(1), 1–19. Retrieved from https://rii.cujae.edu.cu/index.php/revistaind/article/view/979

Issue

Section

Business Informatics

Most read articles by the same author(s)