Key competencies for teleworking in professors of a Cuban higher education institution

Authors

  • Arianne Medina-Macías Facultad de Psicología Universidad de La Habana https://orcid.org/0000-0002-6473-1190
  • Adalberto Avila-Vidal Facultad de Psicología Universidad de La Habana https://orcid.org/0000-0003-3646-4467
  • Juliette Ortiz-Gómez Facultad de Psicología Universidad de La Habana
  • Marta Martínez-Rodríguez Facultad de Psicología Universidad de La Habana
  • Yaily Fabia González-Borrego Facultad de Psicología Universidad de La Habana https://orcid.org/0000-0002-3707-0550

Keywords:

teleworking, job competences, COVID-19, university professors.

Abstract

In times of COVID-19 (coronavirus disease),, teleworking has expanded in Cuba. The objective of this research was to determine the key competencies associated with teleworking in professors of a Cuban higher education institution. The Teleworking Questionnaire was used, applied to a sample of 43 teachers, including bosses. The technical domain of the work content, planning capacity and discipline and self-control, constitute the most relevant competences for teleworking in teachers. In bosses, the most relevant are work planning, effective guidance to subordinates and work organization. The identified key competencies can be considered generic for any type of teleworking occupation. In conclusion, telework requires competences and this context is an opportunity to develop them into teleworkers and bosses. It is a new form of work organization in Cuba, which demands a re-conceptualization of its influencing factors.

Author Biographies

Arianne Medina-Macías, Facultad de Psicología Universidad de La Habana

Doctora en Ciencias Psicológicas, Máster en Psicología Laboral y de las Organizaciones, Licenciada en Psicología. Facultad de Psicología, Universidad de La Habana. Profesora titular, Miembro del Comité de Doctorado en Ciencias Psicológicas y del Consejo Científico. Presidenta de la Comisión Nacional de la Carrera y miembro del Tribunal Nacional de Doctorado en Psicología. Línea de investigación: La Psicología en la Gestión del Desarrollo Organizacional.

Adalberto Avila-Vidal, Facultad de Psicología Universidad de La Habana

Doctor en Ciencias Psicológicas, Máster en Psicología Laboral y de las Organizaciones, Licenciado en Psicología. Facultad de Psicología, Universidad de La Habana. Decano, Profesor titular, Coordinador del Comité de Doctorado en Ciencias Psicológicas, Miembro del Consejo Científico y del Comité de Maestría en Psicología Laboral y de las Organizaciones. Miembro de la Comisión Nacional de la Carrera y del Tribunal Nacional de Doctorado en Psicología. Línea de investigación: La Psicología en la Gestión del Desarrollo Organizacional.

Juliette Ortiz-Gómez, Facultad de Psicología Universidad de La Habana

Licenciada en Psicología. Facultad de Psicología, Universidad de La Habana. Profesora instructora. Línea de investigación: La Psicología en la Gestión del Desarrollo Organizacional.

Marta Martínez-Rodríguez, Facultad de Psicología Universidad de La Habana

Máster en Psicología Laboral y de las Organizaciones, Licenciada en Psicología. Facultad de Psicología, Universidad de La Habana. Profesora asistente. Miembro del Comité de Maestría en Psicología Laboral y de las Organizaciones. Línea de investigación: La Psicología en la Gestión del Desarrollo Organizacional.

Yaily Fabia González-Borrego, Facultad de Psicología Universidad de La Habana

Licenciada en Psicología. Facultad de Psicología, Universidad de La Habana. Profesora instructora. Línea de investigación: La Psicología en la Gestión del Desarrollo Organizacional.

Published

2021-04-12

How to Cite

Medina-Macías, A., Avila-Vidal, A., Ortiz-Gómez, J., Martínez-Rodríguez, M., & González-Borrego, Y. F. (2021). Key competencies for teleworking in professors of a Cuban higher education institution. Industrial Engineering (Ingeniería Industrial), 42(1), 1–13. Retrieved from https://rii.cujae.edu.cu/index.php/revistaind/article/view/1068

Issue

Section

Human Resources Management

Most read articles by the same author(s)